16 May, 2007

Aku, Merdeka dan Manchester...


Baru-baru ini persada sukan tanah air kita agak kecoh dengan isu perlawanan persahabatan antara Malaysia dengan Manchester United. Umum telah tahu apa keputusannya dan tak perlu aku ulangi lagi di sini. Cuma yang aku agak musykil ialah apabila kedatangan pasukan MU itu dikatakan adalah sebagai salah satu acara untuk sambutan 50 tahun kemerdekaan negara. Pelik bukan? Aku tak pasti dan keliru di sebalik semua yang berlaku ini cuma apabila Pak Lah pun masuk campur dan mengakui kedatangan pasukan 'Red Devils' ini adalah sebagai sebahagian daripada acara sambutan kemerdekaan sudah tentulah ianya bersifat nasional dan mempunyai kepentingan kepada rakyat. Bagi para peminat fanatik pasukan MU, kedatangan pasukan ini sudah pasti sesuatu yang ditunggu-tunggu. Tak hairanlah ramai yang membantah apabila ada ura-ura untuk membatalkan perlawanan ini setelah FIFA dan AFC memberi amaran kepada FAM. Cuma pada pendapat aku perlawanan ini hanya untuk menarik perhatian pelancong sempena Tahun Melawat Malaysia dan pastinya tidak ada kena mengena dengan sambutan kemerdekaan. Bolehkah kita berbangga untuk mengakui acara ini untuk sambutan kemerdekaan sekiranya pasukan kebangsaan kita akan dibelasah oleh MU dan anak-anak kita lebih ramai yang menyokong MU daripada pasukan negara sendiri. Bukannya aku tidak boleh bersikap terbuka dalam hal ini kerana masih ada beberapa perkara positif atas kunjungan MU ke Malaysia, cuma alasan sebagai sebagai salah satu acara menyambut ulang tahun ke-50 kemerdekaan negara bagi aku kurang tepat.Kalau itulah salah satu caranya kita merayakan kemerdekaan, nyata sebenarnya kita masih dijajah....

1 comment:

Anonymous said...

t9HJmS The best blog you have!