31 December, 2009

SEBELUM 2010

Pejam-celik, pejam-celik kita sudah berada di penghujung 2009. Dan esok 2010 bakal menjalankan harinya. Banyak yang telah dilalui dan banyak juga yang bakal menanti. Semoga kita semua terus diberi kekuatan dan kesabaran dalam mengharungi cabaran dunia yang makin mencabar. Tak perlu rasanya untuk terus bercakap mengenai azam tahun baru apabila menjengah saja 1 Januari, kalau apa yang diharapkan tahun sebelum itu masih tidak mampu dilaksanakan. Aku cuma berharap agar diberi kesihatan dan kemampuan untuk melaksanakan segala yang diamanahkan.
Diam tak diam juga, puteri aku sudah berumur 6 tahun pada tahun 2010 ini. Sekejap sungguh masa berlalu, dan barulah terasa yang diri ini sudah agak berusia...he..he..Apapun angka pada usia tidak bermakna apa-apa bagi aku selagi terus diberi kudrat untuk bekerja dan akal untuk berfikir. Dalam keadaan ekonomi yang masih tidak stabil, dan kedudukan aku juga yang masih tidak stabil, seharusnya banyak yang perlu difikirkan. Harap-harapnya terus diberi kekuatan untuk menempuh segala cabaran. Apapun, semoga angka 2010 membawa satu dimensi baru untuk kita semua. Salam Tahun Baru 2010.....

17 December, 2009

BADI 20 TAHUN AKHIRNYA LEBUR


Akhirnya pasukan bolasepak bawah 23 tahun Malaysia berjaya mengakhiri badi selama 20 tahun di Sukan Sea, setelah berjaya memenangi pingat Emas Sukan Sea Laos 2009 setelah membenam cabaran Vietnam dengan jaringan tipis 1-0. Tahniah diucapkan buat K. Rajagopal dan wira-wiranya kerana berjaya menebus dosa-dosa lalu dengan kemenangan yang cukup membanggakan dan ditunggu-tunggu oleh seluruh rakyat Malaysia. Walaupun pada mulanya skuad ini tidak diberikan harapan langsung untuk muncul juara dan ada juga suara-suara sumbang yang menidakkan keupayaan skuad ini, tetapi mereka berjaya menutup suara-suara sumbang tersebut dengan menghasilkan sebutir pingat buat negara. Seharusnya pujian wajar diberikan kepada skuad ini. Walaupun masih banyak kekurangan dan kelemahan, namun kemenangan ini seharusnya diraikan oleh seluruh rakyat Malaysia. Semoga skuad ini mampu terus menghadirkan sinar untuk menaikan imej bolasepak negara dan tidak terus dibuai perasaan dengan kejayan yang baru bermula ini. Apapun tahniah sekali lagi buat skuad bolasepak bawah 23 Malaysia.

16 December, 2009

02 December, 2009

BANJIR...

Pukul 10.00 pagi tadi aku terpaksa bergegas pulang ke rumah setelah isteri memaklumkan yang air semakin naik. Sampai di rumah, agak terkejut kerana pertama kali dalam sejarah 6 tahu aku tinggal kat sini, air naik ke dalam rumah. Kalau diikutkan kawasan ni antara tempat yang paling selamat di Pengkalan Chepa memandangkan kawasan zon perindustrian. Tapi oleh kerana masalah longkang dan perparitan yang tersumbat menyebabkan air tidak bergerak lancar dan bertakung di kawasan perumahan kami. Moga-moga hujan cepat berhenti...




26 November, 2009

SALAM AIDILADHA

Salam Aidiladha diucapkan buat semua saudara-mara, rakan-rakan dan sesiapa jua yang sempat singgah ke blog ini. Semoga Aidiladha disambut dengan penuh kesyukuran. Insyaallah, tahun ni aku dan isteri akan menunaikan ibadat korban. Semoga kita semua sentiasa diredhai Allah SWT dan bagi yang pulang ke kampung semoga selamat sampai ke kampung halaman masing-masing. Aku akan beraya di Machang dan Insyaallah raya kedua akan balik ke Parit Buntar...

24 November, 2009

PERODUA ALZA

Buat pertama kalinya Perodua mengeluarkan MPV pertama mereka yang dikenali sebagai Perodua Alza. Selepas MyVi & Viva menjadi pilihan, kini mereka memilih Alza sebagai nama kereta nasional ini. Tak silap aku dinyatakan Alza bermaksud 'Kebangkitan' dalam bahasa Sepanyol. Persoalannya mengapakah bahasa Sepanyol yang dipilih daripada sekian ratusan ribu dan jutaan istilah Melayu yang ada? Kolot sangatkah bahasa Melayu sehingga hendak memberi nama kereta keluaran negara pun harus mengambil istilah Sepanyol? Mungkinkah Perodua akan membuka kilang di Sepanyol nanti? atau untuk menarik minat rakyat di Sepanyol membeli kenderaan ini? Mungkin juga orang kuat di Perodua meminati telenovela-telenovela Sepanyol yang banyak disiarkan di stesen TV kita, lantas mengambil peluang memilih bahasa Sepanyol. Hanya mereka dan keluarga mereka sahaja yang mengetahui jawapannya......

19 November, 2009

SEARCH - TOUR IN UK

Dalam kelesuan industri muzik tanah air, Search terus mengorak langkah sesuai dengan taraf mereka sebagai lagenda rock Malaysia. Awal Februari 2010, Search akan kembara Ke UK dengan siri 3 konsert di Dublin, London & Liverpool. Konsert anjuran Orangkita Promotion & Sky Search ini merupakan julung-julung kalinya Search beraksi di UK. Selain daripada itu, khabarnya Search akan terus menyambung siri Konsert Di Awan Biru awal tahun hadapan. Menurut sumber, empat siri konsert sedang dalam perancangan. Tarikh dan masa masih dalam perbincangan dengan penaja. Aku dan rakan-rakan di DuniaSearch juga mempunyai perancangan tersendiri untuk Search. Nantikan sahaja maklumat terkini mengenai lagenda Rock ini....

17 November, 2009

KAMERA BARU

Ceritanya baru-baru ni aku beli kamera digital baru, murah jer harganya sebab ada Sale! Bukan nak tayang kamera tu cuma nak tunjuk hasil kerja puteri aku yang berminat gak dengan kamera...he..he...




09 November, 2009

BADAI TENGKUJUH DI BUKIT JALIL


Bersaksikan lebih 60,000 penyokong di Stadium Nasional, Bukit Jalil dan doa ratusan ribu lagi rakyat di negeri Kelantan, Red Warriors akhirnya terkulai juga di tangan Skuad Rusa. Walaupun pada mulanya aku tergerak hati untuk ke stadium kerana pada hari tersebut kebetulan aku berada di rumah adik di Bukit Jalil yang jaraknya dengan stadium sekitar 3 kilometer sahaja tetapi atas beberapa faktor akhirnya aku membatalkan hasrat tersebut. Apatah lagi aku bukanlah penyokong mana-mana pasukan dalam perlawanan akhir ini. Apapun, tahniah kepada pasukan Negeri Sembilan kerana berjaya menang bergaya untuk muncul Juara Piala Malaysia 2009. Agak malang bagi pasukan Kelantan, dengan label sebagai pasukan pilihan dan sokongan yang tidak berbelah bahagi daripada peminat setia, namun akhirnya permainan mereka pada malam tersebut serba tidak menjadi hingga menyebabkan berlakunya beberapa insiden memalukan yang dicetuskan oleh para penyokong. Sehingga hari ini aku masih tidak memahami mengapakan insiden seperti itu boleh berlaku. Marahkah pasukankah? marahkah FAM?, marahkan pengadil?, marahkan Negeri Sembilan? atau marahkan diri sendiri....?

29 October, 2009

DI PESISIRAN TAMBAK

Minggu lepas aku berkesempatan ke Johor Bahru selama 4 hari untuk tugasan rasmi di sana. Sempat gak ler bawa keluarga dan merakamkan kenangan di pesisiran tambak....












13 October, 2009

BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2009

Bulan Oktober....bulan ini telah ditetapkan oleh kerajaan sebagai Bulan Bahasa Kebangsaan. Maknanya sepanjang bulan ini aku sedikit sibuk dan harus menyibukkan diri...he..he..

27 September, 2009

SUATU HARI DI HARI RAYA

Sebenarnya raya tahu ni aku tak ada gambar raya, jadi gambar di atas antara gambar aku berhari raya di kampung.....he..he...Seperti yang aku rancangkan melalui entri diblog ini sebelum ini, rancangan aku untuk berhari raya di Machang pada hari raya pertama dan balik ke Parit Buntar pada hari raya kedua akhirnya menjadi kenyataan. Mujur juga isteri aku tak kisah, dan sudahnya aku dapat berhari raya selama 5 hari di Parit Buntar. Hari raya pertama di Machang aku tidak ke mana. Berhari raya bersama keluarga di rumah dan menjelang tengah hari ke Pangkal Gong, Pulai Condong untuk berhari raya di rumah tok isteri aku. Menjelang petang kembali ke Machang untuk tidur.....dan sebelah malam melayan sedara-mara yang datang berkunjung.
Awal pagi raya kedua aku dah bersiap, menjelang pukul 8.00 pagi aku sekeluarga dah bertolak balik ke Parit Buntar. Pukul 2.00 petang kami dah sampai di Parit Buntar. Sepanjang 5 hari beraya di Parit Buntar banyak masa dihabiskan di rumah. Tetapi sempat juga aku ke Bukit Merah untuk berhari raya dengan kawan-kawan sekolah dan seterusnya ke Taiping untuk berhari raya di rumah saudara sebelah isteri. Pada hari raya keempat, sebelah malamnya sempat ke Seberang Jaya untuk majlis Reunion EX-TI Penang 92/93. Meriah gak malam tu dengan kehadiran kawan-kawan sekolah yang sudah lama tidak berjumpa.
Hari raya keenam aku kembali ke rumah mertua (Machang) dan semalam kembali ke rumah di Kota Bharu. Sekejap sahaja seminggu Syawal berlalu. Bagi aku, dalam kecanggihan dan kemajuan dunia yang semakin menggila ini, kemeriahan hari raya makin kurang terasa. Adakah kita makin melupakan tradisi dan budaya berhari raya? ataupun aku yang semakin tua untuk merasai kemeriahan berhari raya.........

19 September, 2009

ULANG TAHUN BAHAGIA

Hari ini, tanggal 19-09-2009, genap ulang tahun perkahwinan aku yang ke -6. Tarikh ini dipilih kerana ianya tarikh hari lahir isteri aku, Ayu. Dalam usia 6 tahun perkahwinan ini, banyak juga pengalaman yang ditempuhi dan seharusnya banyak lagi yang perlu dipelajari serta diperbaiki. Semoga ikatan ini akan terus abadi selamanya dan aku sentiasa berdoa yang kami akan terus bahagia dengan kehidupan dan rezeki seadanya.

17 September, 2009

SYAWAL DATANG LAGI....


Diam tak diam kita makin menghampiri Syawal dan meninggalkan Ramadan yang mulia. Alhamdulillah, rasa-rasanya semua orang dapat menjalani ibadah puasa yang sempurna pada tahun ini. Sekiranya ada kekurangan dan kelemahan pun, seharusnya ia dijadikan iktibar dan pedoman bagi seorang insan yang bernama manusia. Insyaallah, tahun ini aku beraya di Machang dahulu (seperti yang aku rancangkan...he..he..), walaupun kalau mengikut jadual seharusnya aku beraya di Parit Buntar pada tahun ini. Hanya pada hari raya kedua baru aku akan pulang ke Parit Buntar.

Jadi kesempatan yang ada ini aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri buat semua saudara-mara, rakan-rakan, sahabat dan juga sesiapa jua yang mengunjungi laman blog ini sama ada secara sengaja atau tidak sengaja. Maaf Zahir & Batin kalau selama ini aku ada tersilap kata, terkurang bicara sama ada melalui catatan-catatan di dalam laman blog ini ataupun semasa berinteraksi dengan anda semua. Semua kita dapat melalui lebaran Syawal ini dengan penuh kesyukuran dan keinsafan. Salam Aidilfitri & Jangan Main Mercun.....!

14 September, 2009

MAJLIS BERBUKA PUASA DUNIASEARCH

Sabtu lepas, seawal pukul 8.00 pagi aku dah terpacak kat Lapangan Terbang Sultan Ismail, Pengkalan Chepa untuk terbang ke Kuala Lumpur bagi menghadiri majlis berbuka puasa Duniasearch. Ramai yang terkejut aku pergi KL dengan kapal terbang semata-mata untuk menghadiri majlis berbuka puasa bersama Search tu..he...he..bukannya aku nak berlagak atau bongkak, tapi kalau dah harga tiket kapal terbang lebih RM 20 dari harga tambang bas, adalah lebih baik aku menggunakan kemudahan yang ada. Lagi pun aku terpaksa menghadirkan diri juga untuk majlis ni kerana aku yang sarankan agar majlis ini dibuat, kalau aku tak turun nanti kecik hati kawan-kawan yang lain. Terima kasih kepada MAS yang sudi memberi tambang yang amat murah pada hari tersebut. Cuma malangnya kapal terbang yang sepatutnya berlepas pukul 9.05 pagi hanya berlepas pada pukul 10.30 kerana masalah teknikal yang perlu dibaiki. Dan hari itu, aku berbuka puasa bersama-sama rakan-rakan Duniasearch di Restoran Cheng Ho, Wangsa Maju. Ahli Search yang hadir adalah Amy sendiri dan juga Abang (Yazit) bersama keluarga manakala anggota lain mempunyai urusan tersendiri. Amy pun agak lewat sampai kerana terpaksa bergegas ke Shah Alam sebelum kembali ke Wangsa Maju. Sempat juga aku berbual agak lama dengan Amy berkaitan beberapa perkara berkaitan Duniasearch dan konsert yang bakal berlangsung tak lama lagi. Semuanya masih dalam perancangan dan andai kata hasratnya itu boleh dilaksanakan pastinya aku gembira tak terkata...he..he...Jom layan gambar-gambar yang aku sempat copy dari laman FB rakan-rakan Duniasearch....

Ahad (13 September 2009) - Seawal pukul 8.30 pagi aku dah terpacak kat Hentian Bas Jalan Duta. Inilah dikatakan nasib kerana MAS hanya bagi tiket murah pada hari Sabtu tetapi tak ada tiket murah pada hari Ahad. Sudahnya aku perlu menggunakan pengangkutan awam yang bernama bas untuk pulang ke Kota Bharu. Bas Sani Express menjadi pilihan, dan bas yang bertolak tepat pukul 9.30 pagi dari Hentian Jalan Duta hanya sampai di Kota Bharu pada pukul 6.00 petang. Dalam serba keletihan aku terpaksa mengambil teksi untuk pulang ke rumah dengan kadar tambang RM 15...campur tolak kos naik bas dan teksi ni hampir-hampir sama dengan kadar tambang kapal terbang yang aku naik semalam. Cuma yang nyata penatnya hampir 3 kali ganda....

09 September, 2009

09.09.09

HARI INI TANGGAL 09. 09. 09......SEKADAR CATATAN BUAT KENANGAN...

06 September, 2009

DI PERTENGAHAN RAMADAN


Alhamdulillah, diam tak diam hari ni sudah 16 hari kita berpuasa, dan puasa aku masih cukup! Dalam keadaan politik dan kewangan yang masih belum stabil rasanya sambutan ramadan kali ini masih seperti biasa, kalau ada pun kekurangannya itu semua adalah kelemahan kita sendiri. Syukur kepada Allah S.W.T. kerana sentiasa melimpahkan rezeki kepada kita, dan bagi keluarga aku sendiri juga amat bersyukur kerana rezeki yang telah dikurniakanNya. Dalam tempoh seminggu dua ni, kami sekeluarga agak sibuk menyiapkan tempahan biskut raya yang agak banyak. Oleh kerana kami memulakan operasi membuat biskut agak lewat kerana beberapa halangan kecil, maka sudahnya terpaksa bertungkus lumus sedikit untuk menyiapkan semua tempahan yang telah dibuat. Nasib baik juga kerana semua persiapan raya seperti baju untuk anak & isteri semua sudah siap awal-awal lagi. Bab ini aku memang kena prepare awal sebab dah serik dengan satu insiden hari raya beberapa tahun lepas apabila isteri aku membuat drama di pagi raya yang bertajuk "Tangisan Di Hari Raya". Tangisan di pagi raya itu bukan kerana terlalu sedih sebab meminta maaf dengan aku tetapi kerana baju raya tak siap! Sudahnya mood raya tahun tu hancur...he..he..Jadi bermula dari insiden tu, bab-bab persiapan awal ni aku kena beri perhatian. Aku sendiri tak kisah sebab tahun ni aku ada banyak baju raya berlogo Search untuk di pakai.

Sebenarnya tahun ni aku sendiri tak pasti nak beraya di mana, kalau ikut pekeliling rumahtangga aku tahun ni sepatutnya beraya di Parit Buntar, Perak. Kalau ikutkan memang ok, cuma yang tak ok raya kedua dah kena balik ke Machang. Jadi aku dok pikir-pikir nak raya kat Machang dulu, petang raya atau pagi raya kedua baru balik ke Parit Buntar...dan lepas tu duduk 5 hari di Parit Buntar, baru adil...ha..ha..ha...Harap-harap isteri aku tak baca blog ni. Kalau tak, dia akan awal-awal lagi akan ubah plan, jadi bagi yang baca blog ni tolong jangan bagi tahu isteri aku...he..he..he...

20 August, 2009

SALAM RAMADAN...

Seperti tahun-tahun sudah, aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Ramadan kepada semua saudara-mara dan rakan-rakan yang sudi menjengok, membaca dan melawat laman blog yang tak seberapa ni. Semenjak akhir-akhir ni makin malas untuk menulis, pasal tu aku banyak letak gambar jer. Kedatangan Ramadan kali ini dalam keadaan wabak H1N1 yang terus bermaharajalela mungkin sedikit sebanyak akan mengubah lanskap suasana umat Islam berpuasa di negara kita. Apa pun, mungkin ada rahmat di sebalik semua kejadian. Dalam keadaan kemelesetan ekonomi yang masih belum pulih dan serangan H1N1 di seluruh dunia, seharusnya kita mengambil iktibar ini untuk bersederhana menyambut Ramadan dan Syawal yang bakal menjelang. Masalah yang melanda dunia hari ini sepatutnya menjadi peluang untuk kita semua berubah dan menginsafi diri, apatah lagi dalam menyambut bulan yang penuh berkat ini....Wassalam....

13 August, 2009

MAI PILIH BISKUT RAYA

Selalu dok promosi kerja sendiri, kali ni nak tolong promosi biskut raya isteri lak...he..he.. Butter Coklat Chip

Coklat Chip Badam

Tart Nanas

Tart StrawBerry


Tart Blueberry


Almond London

Biskut Oak
Biskut Nestum

Biskut Nano

Biskut Karisma


Biskut Gajus
Sebarang pertanyaan dan tempahan sila hubungi Ayu : 017-9230423