28 September, 2008

BILA TIBA HARI RAYA.....

Insyaallah, dalam masa tiga hari lagi (ketika catatan ini dibuat), kita semua akan sama-sama menyambut 1 Syawal. Seperti tahun-tahun sudah persiapan Syawal aku semestinya sepasang baju Melayu. Yang lain-lain belum sempat dibeli. Semalam dalam keadaan kesibukan menyiapkan biskut raya yang ditempah, aku dan isteri sempat juga keluar untuk membeli-belah. Seperti biasa, pusat membeli belah di Kota Bharu sesak dengan pengunjung. Kekadang tu buat aku terfikir bahawa kehidupan masyarakat kita sebenarnya masih mewah walaupun dunia berada dalam krisis ekonomi. Kalau tak percaya bolehlah jengah gedung membeli-belah yang dibuka sehingga ke pukul 12.00 malam sehari dua ini. Berbalik kepada cerita shopping, cadangnya aku hendak membeli sehelai dua T-Shirt tetapi akhirnya puteri kecil aku yang dapat sehelai dua baju baharu. Tak kisahlah, tanpa baju pun masih tetap boleh beraya. Tahun ni aku dah ada sehelai t-shirt raya yang gempak, nak tengok nanti balik Parit Buntar aku akan pakai...he...he..
Bermula dari awal Ramadan juga isteri aku sibuk membuat biskut raya yang ditempah. Alhamdulillah, tahun ini tempahan meningkat dari tahun sudah walaupun aku terpaksa menaikkan sedikit harga akibat kenaikan kos harga minyak (he..he...alasan sama macam peniaga2 lain). Sudahnya sampai ketika ini kami sedang berjuang untuk menyiapkan semua tempahan dan jangan terkejut kalau rumah kami sendiri tidak ada biskut raya kerana mungkin tak sempat nak siapkan untuk stok di rumah. Bayangkanlah tauke biskut raya terpaksa membeli biskut dari orang lain di pagi syawal nanti...he..he..
Apapun, aku ingin mengambil kesempatan seperti tahun-tahun lepas untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri buat semua pengunjung blog ini sama ada secara sengaja atau tidak sengaja. Maaf Zahir & Batin kalau-kalau ada catatan yang mungkin menyinggung perasaan dan menikam sukma saudara-saudari sekalian. Kalau ada yang hendak beri komen mohon kerjasama untuk meletakkan nama sekali. Kalau tanpa nama tu, jenuh aku nak memikirkannya nanti siapalah yang empunya diri yang menghantar komen. Boleh tidur tak lena ooo....Insya Allah tahun ni aku akan beraya di Kelantan seperti rakan-rakan seperantauan yang lain (Dicky, Comel, Zul) dan akan pulang ke Parit Buntar pada hari raya ketiga. Kalau ada kesempatan jemputlah datang ke rumah untuk mengeratkan tali silaturahim yang mungkin telah lama tidak berjumpa. Dan kalau nak datang tu harap-harap dapat telefon dulu, maklum sahajalah bila harga minyak dah turun sepuluh sen ni panjang sikit la langkahnya. Kalau ikut harga asal masa mula-mula dulu aku dah ingat nak naik basikal ajer gi raya rumah kawan-kawan. Diharapkan kedatangan Syawal ini kita semua dapat sambut dengan penuh kesyukuran dan keinsafan. Dalam keadaan ketidakstabilan politik dan ekonomi di negara kita pada hari ini, seharusnya hadir hari kemuliaan ini dapat digunakan sepenuhnya untuk kita semua Islam bersatu kembali demi kelangsungan hidup yang harmoni dan keutuhan bangsa Melayu yang kita sayangi. "Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar...!!!

1 comment:

Anonymous said...

Hehehe...

Hari agak bosan...so lama dah aku x jenguk blog ko ni...

Ttg tauke kuih raya takde kuih raya ni, mmg fenomena biasa...

Selalunya gitu ler...

Edrus