16 December, 2008

CATATAN DISEMBER

* gambar sekadar hiasan

Catatan 1

Awal -awal ni aku nak bercerita sikit tentang sampah. Cuba bayangkan kalau kawasan perumahan anda tidak dikunjungi lori sampah selama hampir dua minggu. Dan itulah yang berlaku di kawasan perumahan aku bila lori sampah yang dirindui tidak menampakkan dirinya hampir dua minggu. Tong sampah di hadapan rumah masing-masing sudah tidak mampu menerima muatan dan sudahnya penduduk membuang sampah di tong sampah besar di jalan masuk ke taman. Masalah itu belum selesai kerana tong sampah besar itu tidak mampu lagi menerima ribuan longgokan sampah dan akhirnya bungkusan-bungkusan sampah itu bertaburan di sekitar kawasan tersebut dengan keadaan pemandangan dan bau yang memualkan. Menurut jiran yang telah membuat aduan kepada majlis perbandaran, alasan yang diberikan adalah kerana masalah lori sampah yang rosak. Mahukan kita menerima alasan yang begitu dangkal? Adakah kawasan perbandaran Kota Bharu ini hanya mempunyai satu lori sampah sehinggakan apabila yang satu ini rosak maka semua sistem kitaran bahan buangan ini akan terencat? Aku semakin pelik memikirkan kalaupun betul lori sampah itu rosak, dalam masa dua minggu ini tak kan tak ada seorang pun pegawai yang dapat memikirkan jalan penyelesaian sementara daripada membiarkan sampah-sampah itu busuk dan berulat? Dalam hal ini, sebuah bandar yang dicanangkan sebagai bandaraya Islam, masalah sampah ini merupakan satu masalah serius kerana Islam itu mementingkan kebersihan. Aku bukan bercakap soal politik tetapi soal sikap dan sahsiah mereka yang bertanggungjawab menguruskan perkara ini. Masalah sampah ini bukan masalah baru. Sebelum ini lori mengambil sampah masuk dua kali seminggu ke kawasan perumahan kami, dan peliknya bermula pertengahan tahun ini telah berkurang menjadi seminggu sekali sahaja. Sudahnya sejak hampir dua minggu lepas kelibat lori sampah masih belum dapat dilihat. Jadi dalam hal ini bak kata Nabil "Li pikirlah sendiri....!"
Catatan 2
Seminggu dua ini aku sebenarnya meninggalkan sementara alam blog kerana asyik melayan alam Facebook. Mungkin aku agak ketinggalan dalam interaktif maya baru ini tetapi dengan Facebook aku dapat mencari kembali rakan-rakan lama yang hampir berpuluh tahun tidak bersua. Cuma dengan syarat mereka juga harus mempunyai Facebook. Dan kalau anda yang membaca ini turut mempunyai Facebook, jangan lupa untuk 'add' saya nanti.
Catatan 3
Dalam masa dua minggu lagi, puteri sulung aku akan menjejakkan kaki ke alam awal persekolahan . Sehingga kini kami masih belum mendaftar dengan mana-mana Tadika, mungkin dalam minggu ini akan menguruskan pendaftarannya. Sekejap saja masa berlalu dan sedikit sebanyak bila nak menghantar anak ke tadika ni, aku pasti akan teringat pengalaman aku di sekolah tadika hampir 25 tahun yang lalu. Alam persekolahan aku bermula di sebuah tadika Cina di pekan Bukit Tengah (berhampiran Bukit Mertajam, Pulau Pinang). Pada waktu itu, keluarga aku tinggal bersama dengan arwah Tuk aku di Balai Polis Bukit Tengah, dan kebetulan pula Tadika tersebut (yang aku lupa namanya)terletak betul-betul di hadapan balai polis. Maka sudahnya aku dihantar setiap hari oleh mak ke tadika itu. Tak banyak yang aku ingat kenangan ketika di sekolah tersebut, cuma yang pasti aku seorang sahaja anak Melayu dalam kelompok anak-anak berbangsa Tionghua di situ. Dan aku juga satu-satunya murid yang terpaksa membawa bekal kerana mak tidak membenarkan aku makan makanan yang disediakan oleh cikgu di situ...he...he..
Selepas setahun di tadika Cina, kami berpindah ke Parit Buntar. Di Parit Buntar, aku yang ketika itu berumur enam tahun dihantar ke tadika Inggeris (kononnyalah) yang bernama Tadika St. Mary. Tadika ini terletak hampir tiga kilometer dari rumah dan keluarga menggunakan perkhidmatan beca untuk mengambil dan menghantar aku. Tuan punya beca kami panggil Pak Noq atau pun kalau di kampung di gelar Noq Puyuh kerana saiz badannya yang kecil bak burung puyuh. Setiap awal pagi aku sudah pun berada di atas beca dengan 5-6 orang rakan lain dan kenangan ini sentiasa segar sehingga kini. Pak Noq juga sehingga kini masih terus menyara hidup dengan menghantar anak-anak ke sekolah, cuma becanya sudah diganti dengan kereta! Berbalik kepada cerita tadika St. Mary, sebenarnya tadika ini menumpang di bangunan sekolah tamil. Maka sudahnya kami berpeluang secara tidak langsung belajar bahasa Tamil dan budaya hidup mereka. Di sekolah ini aku mengenali Twinkle-twinkle Little Star, Oh! McDonald, Ba Ba Black Sheep dan segala lagu Inggeris yang lain daripada mengenal lagu kanak-kanak dalam bahasa Melayu.
Dan hari ini dengan segala pengalaman aku di tadika selama dua tahun itu, aku memutuskan untuk menghantar anak aku ke tadika Islam.....

No comments: