07 December, 2008

MINGGU LARA...

Sepanjang minggu lepas, aku berada di Kuala Terengganu atas urusan rasmi. Walaupun dalam musim tengkujuh dan banjir yang melanda negeri-negeri di Pantai Timur, itu semua tidak menjadi halangan untuk kami menjalankan tugas yang telah diamanahkan. Hasilnya dalam keadaan yang agak haru-biru akibat banjir yang melanda negeri Terengganu, kami masih dapat menyelesaikan segala masalah yang menimpa hasil daripada kesepakatan dan kerjasama antara satu sama lain. Pada hari kedua aku di bandar Kuala Terengganu, aku mendapat berita sedih tentang kehilangan empat orang sahabat daripada Perpustakaan Awam Negeri Kelantan yang meninggal dunia dalam satu kemalangan dengan sebuah bas ekspres semasa mereka baru balik dari tugas rasmi di Kuala Lumpur. Walaupun berlainan jabatan tetapi hubungan aku dengan dua orang mangsa yang terkorban dalam kemalangan itu iaitu Nik Farah dan Puan Asnida agak rapat memandangkan kami sentiasa bekerjasama dalam menganjurkan sesuatu perkara yang melibatkan kempen membaca. Berita yang mengejutkan itu sebenarnya amat memilukan. Sehingga kini aku masih terbayang kemesraan dan ramah mesra mereka berdua apabila kami berjumpa dan bertemu dalam sesuatu majlis. Isteri aku juga menerima berita ini dengan sayu memandangkan dia akrab dengan Nik Farah semasa kami sama-sama menganjurkan satu bengkel di Jeli baru-baru ini. Semoga roh mereka semua ditempatkan dalam golongan orang-orang yang beriman. ..
Dalam kesyahduan dan kepiluan mendengar kehilangan empat orang sahabat itu, aku juga menerima berita daripada jiran sebelah rumah yang mengatakan rumah kami telah dinaiki air kerana hujan yang terlalu lebat. Sepanjang hampir tujuh tahun menetap di situ, kawasan itu adalah kawasan selamat dan rumah tidak pernah dimasuki air. Mungkin ini satu ujian Tuhan, dan mujur jugalah sempat meninggalkan kunci kepada jiran sebelah. Merekalah yang bersusah payah mengangkat barang-barang rumah aku ke tempat tinggi. Dan sekali lagi mujur juga air naik hanya sedikit di bahagian dapur dan di bahagian hadapan rumah. Kalau tidak mungkin sampai sekarang kami masih lagi bertungkus-lumus mencuci rumah.
Di saat ini aku berada di Parit Buntar untuk menyambut Aidiladha di sini. Rupanya kepiluan dan lara itu tetap mengikut aku. Sekali lagi ada musibah yang harus aku lalui. Semoga Tuhan memberi kekuatan kepada kami sekeluarga melalui semua ini dengan tabah dan sabar. Selamat menyambut Hari Raya Aidiladha kepada semua rakan-rakan dan saudara-mara yang terus sudi mengunjungi laman blog ini. Semoga hari yang mulia ini dapat disambut dengan penuh keberkatan dan kesyukuran. Amin...

No comments: