28 December, 2008

SATU DUGAAN...

Dalam perjalanan balik dari Bukit Mertajam ke Parit Buntar petang semalam, aku menggunakan lebuhraya Utara Selatan (PLUS). Dalam perjalanan menghampiri susur keluar Jawi, kenderaan bergerak agak perlahan-lahan dan seketika terus berhenti. Apabila kereta di hadapan mula bergerak, dalam kedudukan gear satu aku mula menekan minyak. Belum sempat hendak menukar gear dua, kereta di hadapan membrek secara tiba-tiba dan aku terus menekan brek kereta serapat-rapatnya. Namun kedudukan kenderaan yang agak dekat membuatkan kereta aku terus juga menuju ke belakang kereta di hadapan dan sudahnya beginilah keadaan kereta aku. Alhamdulillah, kesemua kami dalam kereta selamat dan kereta masih boleh dipandu. Setelah berurusan dengan kereta yang aku langgar (keadaan keretanya hanya sedikit calar), aku pun membuat laporan Polis di Balai Polis Jawi.
Itulah serba-sedikit senario kemalangan yang menimpa kami sekeluarga semalam. Kereta kesayangan yang masih aku pinjam dari bank ini (Insyaallah setahun lagi akan menjadi milik mutlak), mengalami sedikit kerosakan di bahagian hadapan. Sebetulnya aku perlu balik ke Kota Bharu hari ini, tetapi oleh kerana kemalangan ini aku perlu menyambung cuti untuk memperbaiki kereta ini. Sedikit sebanyak kemalangan ini menyedarkan aku untuk lebih berhati-hati ketika memandu dan mungkin ini satu dugaan kecil dari Allah SWT, dan mungkin juga ada hikmahnya dengan kejadian yang berlaku ini. Apa pun perjalanan perlu diteruskan, dan ini merupakan satu cabaran dalam perjalanan hidup. Terima kasih kepada Tuan Haji Yussop Ishak dan Encik Mat Rani Setapa yang bersusah payah segera ke rumah aku di Pengkalan Chepa untuk mengambil geran kereta untuk di faks ke kampung. Terima kasih juga kepada Encik Asri yang menguruskan urusan insuran kereta ini dengan segera dan tidak lupa buat jiran (keluarga Abang Nasir) yang senantiasa membantu kami sekeluarga. Sekurang-kurangnya segala bantuan itu dapat meringankan beban yang perlu dilalui...

1 comment:

Harith Faruqi Sidek said...

kereta tu macam merajuk je....ni mesti ada orang cakap nak tukar dia ni..