Rosli Khamis atau lebih dikenali dengan nama Loloq dan sering juga menggunakan nama Nurbisa dalam hasil karyanya merupakan seorang anak kelahiran Singapura yang lahir 50 tahun dahulu. Ketika menginjak usia pertengahan 20-an, Loloq nekad meninggalkan Singapura dan segala kisah hidupnya di gelandangan untuk menuruti jejak seorang sahabat lama yang telah mencipta nama di Malaysia iaitu M. Nasir. Bermula dari situlah Loloq telah ‘dipaksa’ oleh M. Nasir untuk menulis lirik dan menurut cerita Loloq sendiri beliau pernah dikurung oleh M. Nasir supaya menghasilkan lirik lagu dan hasilnya tujuh lirik tercipta dalam satu masa. Sebelum itu, Loloq juga pernah di minta oleh M. Nasir untuk menubuhkan sebuah band dan merakamkan album. Akhirnya bersama Joe, Ajeed dan Wan maka tertubuhlah band yang bernama Rastari dan sempat menghasilkan sebuah album di mana Loloq bertindak sebagai penyanyi utama.
Bertitik-tolak daripada paksaan M. Nasir untuk menghasilkan lirik, Loloq terus melangkah ke depan dan atas minat membacanya yang tinggi disamping penguasaan bahasa yang kuat, bait puitis Loloq mula diterima dalam arena industri muzik di Malaysia. Ketika sebahagian besar lirik lagu Melayu berkisah tentang kekecewaan dan hidup yang tidak bercahaya, Loloq mula menerobos melalui liriknya yang melangkaui pemikiran biasa. Aku sendiri terkadang perlu membuka Kamus Dewan untuk mentafsir bait kata atau bahasa yang digunakan oleh Loloq dalam liriknya. Bermula dengan menghasilkan lirik untuk lagu-lagu M. Nasir, Loloq kemudiannya mencipta nama dalam melalui lagu-lagu rock dan slow rock yang kebanyakkannya dicipta oleh M. Nasir.
Tidak cukup dengan itu, seterusnya Loloq kian menggila dengan Andalusia dan Kias Fansuri yang kedua-duanya hasil sentuhan M. Nasir. Kolumnis Ku Seman Ku Hussain dalam ruangan Getaran pernah menulis : Andalusia antara kelangsungan Loloq untuk keluar daripada lingkungan yang membendung tradisi lirik lagu Melayu. Andalusia menjejak mimpi-mimpi silam era kegemilangan Islam di Andalusia (kini Sepanyol). Loloq menerusi lirik ini ternyata cukup terharu dengan hilangnya sebuah kegemilangan yang dicatatkan sebagai ''biarkan warna kubah-kubahmu kian pudar, untukmu setanggi ini kubakar, cahayamu sediakala.'' Kias Loloq dalam Kias Fansuri juga begitu dalam maknanya sehingga ramai yang tersalah tafsir dan menjadi isu seketika dulu. Melalui bait puitis “Tak sia-sia mimpi Zulaikha bisa jadi cermin mengintai jiwa, Tak sia-sia mimpi Zulaikha bisa jadi lorong insan bercinta” Loloq terus bermain dengan jiwa sehingga ramai yang tersalah tafsir maknanya.
Kadangkala Loloq juga begitu lantang dan eksplisit dalam menghasilkan seni kata lagu. Jerangkung Dalam Almari (Wings), Melastik Ke Bintang (Search), Zen-Bikin Wilayah (Search+Awie), Aku (Amy), antara karya beliau yang dilihat begitu berani bermain dengan kata-kata dan berterus terang. Zen (Bikin Wilayah) Loloq melontarkan kata “Masing-masing bikin wilayah, Sisa najis jadikan petanda, Amalannya di lubuk situ, Segala-gala dia sahaja punya” manakala melalui Jerangkung Dalam Almari pula sinis Loloq “Maafkanlah kami, Dalam generasi ini, Tak faham tak kenal, Syair perahu tunjang pujangga Melayu”. Walaupun terkenal sebagai seorang penulis yang begitu mendaulatkan bahasa Melayu, kadang-kala Loloq sengaja memilih bahasa rojak dan bahasa slanga yang sering diungkapkan oleh anak-anak muda. Ini terbukti daripada puluhan lagu kumpulan Spider yang dihasilkannya seperti Aladin, Kacap Terlabik, Kasih Latifah, Nazraku. Dalam lagu Ichiban (Search+Awie) pula Loloq seakan sengaja melontarkan bait berikut “Ichiban, gua gerenti lu don’t fell rugi, Lain kali datang sini, Lu mesti carilah lagi”. Dalam bait lirik Lagu Jiwa Lagu Cinta (Mawi+M. Nasir), pula Loloq seakan terluka dengan nasibnya dan susun kata lagu tersebut menceritakan seakan perihal dirinya dalam industri muzik tempatan.
No comments:
Post a Comment