31 January, 2008

PERGINYA SEORANG INSAN SENI : LOLOQ

Semalam, sekitar pukul dua petang aku menerima SMS daripada seorang rakan DuniaSearch yang memaklumkan bahawa penulis lirik terkenal, Loloq telah kembali ke rahmatullah. Terkedu seketika kerana sebelum itu aku baru sahaja membaca kisahnya yang sedang terlantar di hospital dalam akhbar Harian Metro. Sesungguhnya ini satu kehilangan besar dalam industri hiburan tanah air terutamanya dalam bidang seni penulisan kreatif.

Rosli Khamis atau lebih dikenali dengan nama Loloq dan sering juga menggunakan nama Nurbisa dalam hasil karyanya merupakan seorang anak kelahiran Singapura yang lahir 50 tahun dahulu. Ketika menginjak usia pertengahan 20-an, Loloq nekad meninggalkan Singapura dan segala kisah hidupnya di gelandangan untuk menuruti jejak seorang sahabat lama yang telah mencipta nama di Malaysia iaitu M. Nasir. Bermula dari situlah Loloq telah ‘dipaksa’ oleh M. Nasir untuk menulis lirik dan menurut cerita Loloq sendiri beliau pernah dikurung oleh M. Nasir supaya menghasilkan lirik lagu dan hasilnya tujuh lirik tercipta dalam satu masa. Sebelum itu, Loloq juga pernah di minta oleh M. Nasir untuk menubuhkan sebuah band dan merakamkan album. Akhirnya bersama Joe, Ajeed dan Wan maka tertubuhlah band yang bernama Rastari dan sempat menghasilkan sebuah album di mana Loloq bertindak sebagai penyanyi utama.

Bertitik-tolak daripada paksaan M. Nasir untuk menghasilkan lirik, Loloq terus melangkah ke depan dan atas minat membacanya yang tinggi disamping penguasaan bahasa yang kuat, bait puitis Loloq mula diterima dalam arena industri muzik di Malaysia. Ketika sebahagian besar lirik lagu Melayu berkisah tentang kekecewaan dan hidup yang tidak bercahaya, Loloq mula menerobos melalui liriknya yang melangkaui pemikiran biasa. Aku sendiri terkadang perlu membuka Kamus Dewan untuk mentafsir bait kata atau bahasa yang digunakan oleh Loloq dalam liriknya. Bermula dengan menghasilkan lirik untuk lagu-lagu M. Nasir, Loloq kemudiannya mencipta nama dalam melalui lagu-lagu rock dan slow rock yang kebanyakkannya dicipta oleh M. Nasir.

Kreatif, Bombastik, Melankolik, dan adakalanya begitu eksplisit dengan bait bahasanya ketika menyusun lirik. Minat aku dengan M. Nasir, Search dan muzik rock tempatan menjadikan lirik Loloq sentiasa melekat dalam kotak pemikiran. Jampi serapah Loloq begitu menjadi dalam Mentera Semerah Padi (M. Nasir). Katanya “Hai kersani mengalirlah engkau, Menjadi raksa mengisi belikat punggungku” Koloborasi Nasir dan Loloq dalam Mentera Semerah Padi cukup memukau dan sehingga kini merupakan antara masterpiece M. Nasir yang cukup unggul. Melalui album Canggung Mendonan (M. Nasir), Loloq terus berfalsafah dalam Secangkir Kopi Semanis Puan, Ada dan Loloq juga menghantar suara seorang anak dalam Bonda. Di tangan Loloq, Bonda menjadi begitu syahdu dan menginsafkan pengorbanan besar seorang manusia bergelar ibu. Sebelum itu dalam album Saudagar Mimpi (M. Nasir) pula, kehebatan Loloq terlihat dalam Keroncong Nostradamus, Apokalips, serta Insan dan Manikam. Loloq sendiri mengakui bahawa Keroncong Nostradamus merupakan antara karya terbaik beliau dan ini diakui melalui bait lirik
Hikmah madah syair seloka. Gurindam selang seli kail. Mengail bebunga daun berduri. Beburung berwarna warni”

Tidak cukup dengan itu, seterusnya Loloq kian menggila dengan Andalusia dan Kias Fansuri yang kedua-duanya hasil sentuhan M. Nasir. Kolumnis Ku Seman Ku Hussain dalam ruangan Getaran pernah menulis : Andalusia antara kelangsungan Loloq untuk keluar daripada lingkungan yang membendung tradisi lirik lagu Melayu. Andalusia menjejak mimpi-mimpi silam era kegemilangan Islam di Andalusia (kini Sepanyol). Loloq menerusi lirik ini ternyata cukup terharu dengan hilangnya sebuah kegemilangan yang dicatatkan sebagai ''biarkan warna kubah-kubahmu kian pudar, untukmu setanggi ini kubakar, cahayamu sediakala.'' Kias Loloq dalam Kias Fansuri juga begitu dalam maknanya sehingga ramai yang tersalah tafsir dan menjadi isu seketika dulu. Melalui bait puitis “Tak sia-sia mimpi Zulaikha bisa jadi cermin mengintai jiwa, Tak sia-sia mimpi Zulaikha bisa jadi lorong insan bercinta” Loloq terus bermain dengan jiwa sehingga ramai yang tersalah tafsir maknanya.

Itu baru secebis karya Loloq dalam nyanyian M. Nasir. Kerana ratusan karya lain begitu menjadi dan rasanya tidak mampu tercatat di sini. Melankolik Loloq pula boleh dikesan melalui Layar Impian (Ella). “Jika mimpi masa silam, Dapat kusimpan dalam kaca jadi perhiasan”, Kalimah Cinta (Amy)”Kau kasih isyarat jiwa, Kumeniti jalan yang lurus”. Begitu juga dengan puluhan lirik-lirik lain seperti Awan Yang Terpilu (Ning Baizura), Biru Mata Hitamku (Wings), dan Suralaya Dalam D Major (Amy). Loloq juga dilihat cuba mengubati kesedihan seorang rakan yang kehilangan orang tercinta iaitu M. Nasir yang kematiannya isterinya melalui bait syahdu Nur Nilam Sari (Search-Awie/Bikin Wilayah) di mana nama itu merupakan nama puteri tunggal masterji Nasir bersama arwah Nana.

Kadangkala Loloq juga begitu lantang dan eksplisit dalam menghasilkan seni kata lagu. Jerangkung Dalam Almari (Wings), Melastik Ke Bintang (Search), Zen-Bikin Wilayah (Search+Awie), Aku (Amy), antara karya beliau yang dilihat begitu berani bermain dengan kata-kata dan berterus terang. Zen (Bikin Wilayah) Loloq melontarkan kata “Masing-masing bikin wilayah, Sisa najis jadikan petanda, Amalannya di lubuk situ, Segala-gala dia sahaja punya” manakala melalui Jerangkung Dalam Almari pula sinis Loloq “Maafkanlah kami, Dalam generasi ini, Tak faham tak kenal, Syair perahu tunjang pujangga Melayu”. Walaupun terkenal sebagai seorang penulis yang begitu mendaulatkan bahasa Melayu, kadang-kala Loloq sengaja memilih bahasa rojak dan bahasa slanga yang sering diungkapkan oleh anak-anak muda. Ini terbukti daripada puluhan lagu kumpulan Spider yang dihasilkannya seperti Aladin, Kacap Terlabik, Kasih Latifah, Nazraku. Dalam lagu Ichiban (Search+Awie) pula Loloq seakan sengaja melontarkan bait berikut “Ichiban, gua gerenti lu don’t fell rugi, Lain kali datang sini, Lu mesti carilah lagi”. Dalam bait lirik Lagu Jiwa Lagu Cinta (Mawi+M. Nasir), pula Loloq seakan terluka dengan nasibnya dan susun kata lagu tersebut menceritakan seakan perihal dirinya dalam industri muzik tempatan.

Semalam, hirup nafas anak seni ini telah berhenti dan menamatkan segala-galanya. Melihat titis air mata M. Nasir dalam temubual di televisyen menceritakan betapa beliau kehilangan seorang rakan karib dan teman seperjuangan sejati yang sukar di cari ganti. Fasih bertutur dalam bahasa Hokkien, suami kepada Hariah Yaacob, 36, dan ayah kepada Krsty Nur, 10, Jaevn Nur, 7 dan Yasha Nur, 5 ini pergi bersama lebih seribu seni kata lagu yang akan terus bersemadi dalam kalangan pencinta muzik tanah air. Walaupun mungkin jasadnya telah tiada, namun pemikiran, falsafah dan keresahan jiwa Loloq yang dilontarkan dalam setiap patah kata dalam liriknya akan tetap dikenang dan menjadi bukti kewibawaan dan kredibiliti seorang anak seni yang bernama Rosli Khamis. Semoga roh allahyarham akan dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Al-Fatihah...

No comments: