18 July, 2006

Dari Kutub Khanah

Dah lama gak aku tak menulis dalam blog ni, bukan tak idea cuma masa membataskan aku untuk mencatat sesuatu dalam blog ni. Memang agak sibuk sikit sekarang dengan kerja hakiki dan kerja-kerja sampingan yang harus dibereskan. Lagipun sekarang orang lebih suka baca cerita Mawi dan Siti jadi catatan ni mungkin hanya jadi catatan syok sendiri. Sebut pasal Mawi dan Siti ni kadang-kadang aku sendiri pelik melihat masyarakat kita yang terlampau fanatik dengan artis dan hiburan pada hari ini. Bukan tak boleh menjadi fanatik, aku sendiri fanatik dengan M. Nasir, Search dan 2-3 artis lain.Cuma dalam menjadi seorang peminat yang fanatik aku rasa ada batas-batas yang perlu kita hadkan, tak la perlu terlampau fanatik sehingga perlu tahu segala-galanya tentang artis itu. Sebenarnya aku sendiri simpati dengan Mawi dan Siti kerana banyak diganggu dengan berita-berita yang tak sepatutnya menjadi berita akibat sikap fanatik peminat dan media sendiri. Jadi aku rasa sudah sampainya masyarakat kita dikurangkan sedikit dengan berita-berita yang sebenarnya tidak ada nilai berita langsung. Dalam kita semua sedang sibuk dengan cerita Mawi putus tunang dan kisah persiapan majlis perkahwinan Siti dan Dato' K, saudara seagama kita di Beirut dan Palestin makin teruk dibedil dan dibunuh oleh askar Yahudi. Berapa ramai daripada kita yang mengambil berat tentang hal ini? mungkin ada yang membaca berita-berita ini sekali imbas sahaja dan mungkin juga hanya melihat tajuk tanpa berminat membaca beritanya. Hari ini kita sebenarnya makin selesa dengan kenikmatan dunia, dan ini membuatkan kita semakin leka...

No comments: