12 March, 2006

Kejor Yop Kejor

Kali ini aku ingin sentuh sikit bab pasukan bolasepak kesayangan aku, tak lain tak bukan pasukan Perak Darul Ridzuan. Rasanya saudara-mara dan akwan-kawan yang mengenali aku pastinya tahu yang aku memang penyokong fanatik pasukan Perak ni. Dari kawan-kawan kampung, kawan-kawan kat T.I Penang sampai la ke kawan-kawan di UiTM, semuanya tahu pasal ni. Dan kerana fanatik sangatlah loker aku kat hostel masa sekolah dulu pernah kena conteng pasal kekalahan Perak dalam satu permainan...He..he..itu semua menjadi nostalgia yang memang tak dapat dilupakan. Walaupun aku ni fanatik tetapi tak ler setiap game aku gi tengok, cuma untuk setiap perlawanan akhir yang dilalui oleh Perak, rasanya aku tidak ketinggalan. Tahun ini pasukan Perak sedang mendahului takhta. Walaupun berdepan berbagai masalah yang rasanya sengaja dicipta FAM tetapi pasukan yob ini sentiasa menunjukkan permainan yang baik daripada satu perlawanan ke perlawanan yang lain. Dan aku rasa Insyaallah tahun ni Perak boleh menjadi Juara Liga Super....
Bercakap tentang bola ni, ada juga rakan dan saudara mara yang hairan kerana aku cuma fanatik dengan Perak tetapi tak menyokong pasukan lain terutamanya dalam English Premier League macam mereka. Jawapan aku mudah, sebagai anak jati Perak (walaupun lahir kat Penang) sokongan aku hanya untuk pasukan negeri Perak sahaja. Aku bukannya lahir kat Manchester, Liverpool, atau kota raya London yang mengharuskan aku menyokong pasukan itu bermati-matian. Cukuplah sekadar menonton perlawanan-perlawanan mereka secara live kat Tv tu, tetapi tak perlulah menyokong sampai seolah-olah yang kita ni dah jadi rakyat Britain. Dalam hal ni aku agak patriotik. Setelah datuk dan nenek kita dijajah oleh mereka ini suatu kita dahulu, aku tidak mahu lagi turut dijajah pemikiran dan budaya mereka sehingga terlupa kedudukan kita sendiri. Memang aku akui yang mutu permainan dan persembahan pasukan dari EPL ni bertaraf dunia dan sememangnya menarik tetapi bagi aku tak perlulah menjadi terlalu fanatik mengalahkan penyokong mereka sendiri di sana tu. Seharusnya para penyokong bola sepak dan mereka yang terlibat dalam bola sepak dalam negara kita mengambil contoh teladan yang baik daripada mereka untuk diaplikasikan di sini dalam meningkatkan mutu bola sepak di negara kita sendiri. Tak perlu menyokong membabi buta hanya untuk menunjukkan kita berada dalam 'kelas' tersendiri kalau menyokong pasukan-pasukan ini.
Apa pun setiap manusia mempunyai hak dan kebebasan untuk menyokong mana-mana pasukan. Terpulang lah kepada diri masing-masing kerana setiap orang mempunyai cita rasa yang berlainan.
Kejor Yop Kejor....

1 comment:

Harith Faruqi Sidek said...

Aku juga penyokong kuat perak (walaupun lahir kat land of the red giant)...cuma sejak melangkah kealam kerjaya ni perhatian aku makin kurang..tapi perkembangannya tetap aku ikuti. Aku juga berpengalaman ditempelak oleh rakan-rakan sekolah kerana tidak menyokong pasukan selangor. Peristiwa yang paling aku ingat sekali ialah kemenangan 4-2 Perak keatas Selangor dalam final sulung piala FA...ketinggalan 2-0, memang teruk aku kena kutuk...tapi lepas perak score 4 gol, lagi teruk aku kena..he..he..tapi aku puas hati. Peristiwa "rasuah" memang menyedihkan aku...seorang demi seorang pemain pujaan aku "diberkas"...pasukan perak selepas era Azizol Abu Haniffah, S.Silvarajoo, Rais Rashid, Wan Ahmad Kamal, Zulkifli Mansor, P. Ravindran seperti ada kekurangan sesuatu yang tak dapat aku jelaskan, walaupun pasukan selepas era mereka lebih banyak merangkul piala...kejor yob kejor